شناسایی نگرانی های تربیتی والدین در خصوص استفاده فرزند نوجوان آنها از بازی های رایانه ای (مطالعه موردی دانش آموزان مقطع دبیرستان شهرستان نهاوند)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان همدان - دانشکده علوم تربیتی
- نویسنده مریم علی بخشی
- استاد راهنما فرهاد سراجی سید محمد شبیری
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1392
چکیده
هدف از این پژوهش، شناسایی و الویت بندی نگرانی های تربیتی والدین ناشی از نتایج استفاده از بازی های رایانه ای از جنبه های فیزیکی-جسمانی، اخلاقی، عاطفی، فرهنگی و اجتماعی دارای فرزند پسر مقطع متوسطه در شهرستان نهاوند بود. در این پژوهش از دو روش کیفی و کمی استفاده گردید. در بخش کیفی با یازده نفر از والدین که به صورت هدفمند انتخاب شده بودند، مصاحبه ای صورت گرفت و سپس در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته که بین 200 نفر از والدین که به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شده بودند، توزیع گردید. در تجزیه و تحلیل یافته ها از نرم افزار spps در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده گردید. نتایج حاصل از یافته ها نشان داد که بین نگرانی والدین از جنبه های فیزیکی –جسمی، اخلاقی و انحرافات فرهنگی، اجتماعی ناشی از نتایج استفاده نوجوانان از بازی های رایانه ای همبستگی وجود دارد و این نگرانی از حد متوسط بالاتر است. و بین میزان نگرانی والدین از نتایج استفاده فرزندانشان از بازی های رایانه ای از جنبه های مختلف تفاوت معناداری وجود دارد(003/0= p و 724/5= (597 و 2)f)؛ زیرا (01/0 p<). به همین دلیل فرضیه مربوط به تفاوت نگرانی والدین از جنبه های مختلف تأیید می شود.اجرای آزمون تعقیبی توکی نشان داد شدت نگرانی والدین از جنبه های مختلف، درخصوص نتایج بازی های رایانه ای به ترتیب شامل مشکلات فیزیکی، انحرافات اجتماعی و فرهنگی و گرفتاری های اخلاقی است.
منابع مشابه
مقایسه میزان اختلالات روانی دختران نوجوان با توجه به شیوه های فرزند پروری والدین در دبیرستان های شهرستان جیرفت
هدف از پژوهش حاضر، مقایسه میزان اختلالات روانی دانش آموزان دختر با توجه به شیوه های فرزند پروری والدین بود. نمونه مورد نظر، 120 نفر از دانش آموزان دختر پایه دوم دبیرستان شهرستان جیرفت بودند که به صورت نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در پژوهش، آزمون SCL90 و پرسشنامه ابعاد رفتاری والدین (شیفر) بود که مربوط به چهار شیوه فرزند پروری می باشد. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات، از تحل...
متن کاملنقش بازی های رایانه ای در افت تحصیلی دانش آموزان متوسطه شهر تهران
این تحقیق با هدف بررسی نقش بازی های رایانه ای در افت تحصیلی دانش آموزان متوسطه شهر تهران انجام گرفته است. تحقیق از نوع همبستگی و روش جمع آوری اطلاعات پیمایشی است، جامعه آماری تحقیق دانش آموزان متوسطه منطقه 3 شهر تهران که تعداد آنها 27535 نفر می باشد. از میان آنها تعداد 385 نفر بعنوان نمونه آماری براساس فرمول کوکران و به شیوه خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده اند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنا...
متن کاملبازی های رایانه ای و نقش آن در آموزش و یادگیری دانش آموزان کم توان ذهنی
Mental retardation is a term used for those students who have fundamental limitations in the social and communicational skills and mental operation. These limitations result in the mentally retarded students to learn educational materials late. Therefore, these student’s schools face problems such as learning difficulties. Also, these students are, usually, known as having the lack of enough mo...
متن کاملتأثیر استفاده از بازی های رایانه ای آموزشی بر تنظیم شناختی هیجان و ذهن آگاهی دانش آموزان
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر استفاده از بازیهای رایانهای آموزشی بر تنظیم شناختی هیجان و ذهن آگاهی دانش آموزان است. نوع پژوهش کمی و به روش نیمه آزمایشی طرح پیشآزمون– پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری را کلیه دانش آموزان ابتدائی شهریار در سال 95-96 تشکیل داده است. نمونۀ پژوهش حاضر شامل 60 نفر ار دانش آموزان بود (30 نفر در گروه کنترل و 30 نفر در گروه آزمایش) که به روش نمونه گیری هدفمند ا...
متن کاملبازنمایی خاورمیانه در بازی های رایانه ای مطالعه موردی بازی ندای وظیفه
بازیهای رایانهای به شکلی نشانهشناختی حامل نشانههاییاند که مبین روابط گفتمانی و ایدئولوژیکی میان سازندگان آن و دیگران است. ندای وظیفه یکی از بازیهای رایانهای است که حامل این نشانگان ایدئولوژیکی است؛ و میتوان با رویکرد پسااستعماری به نقل آن پرداخت. نشانگانی از سلطهی امپریالیسم غرب و آمریکا در برابر جهان سوم و بالاخص خاورمیانه. این پژوهش در سنت نظری مطالعات فرهنگی و با تاکید بر ...
متن کاملتأثیر بازی های رایانه ای بر خلاقیت و رابطه آن با سازگاری روانی دانش آموزان
چکیده هدف اساسی این پژوهش تأثیر بازی های رایانه ای بر خلاقیت و رابطه آن با سازگاری روانی دانش آموزان می باشد. جامعة پژوهش شامل کلیة 140 نفر دانش آموز دختر سال سوم دبستان بود که در کلاس های تابستانی شهر سیرجان شرکت می کردند. با استفاده از روش سرشماری تعداد 136 نفر به پرسش نامه ها پاسخ دادند و به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری پرسش نامه سازگاری دانش آموزان ابتدایی و آزمون خلاقیت تو...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان همدان - دانشکده علوم تربیتی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023